Beveiliging, Elektrotechniek, Nieuws

Keersluis Limmel

EPM verzorgt de beveiligingsinstallaties bij de nieuwe keersluis in Limmel. Voor dit mooie project zijn wij verantwoordelijk voor ontwerp, engineering en aanleg van de brand- en ontruimingsinstallatie.

Het nieuwe keermiddel krijgt 2 cilindrische torens en een stalen hefdeur. Er zit een afstand van 18 meter tussen de nieuwe brug en het nieuwe keermiddel. Over de nieuwe brug loopt straks een bredere weg met ruimere op- en afritten. Ook komt er een vrijliggend fietspad met gescheiden fietsstroken. Dat betekent meer veiligheid en gemak voor het auto- en fietsverkeer dat dagelijks het Julianakanaal oversteekt. De pijlers in het midden van het kanaal verdwijnen. Hierdoor kunnen er bredere schepen door zonder dat het kanaal verbreed wordt. De Kanjelbeek gaat onder het kanaal door. Pas als het nieuwe keermiddel is gerealiseerd wordt de oude sluis gesloopt. Dat geldt ook voor de huidige brug.

Toekomstige binnenvaart

Grotere binnenvaartschepen passen niet door de keerschutsluis Limmel bij Maastricht. Daarom vervangt Rijkswaterstaat deze circa 80 jaar oude sluis in het Julianakanaal door een nieuwe, bredere keersluis. Hiermee bereiken we:

een beter bevaarbare Maasroute van Weurt tot Maastricht voor grotere binnenvaartschepensluis

dat deze vaarroute een volwaardig deel van het internationale vaarwegennet wordt

een doorgang voor grotere scheepvaart (klasse Vb) van 190 meter, een breedte van 11,4 meter en een diepgang van 3,5 meter

Meer informatie

Meer informatie is te vinden op de website van Rijkswaterstaat via www.rijkswaterstaat.nl/keersluislimmel.