Netcongestie: tijd om het probleem écht bij de wortel aan te pakken

Door Jurre Stassen; algemeen directeur EPM

De energietransitie dwingt ons tot keuzes. Steeds meer toepassingen worden elektrisch: warmtepompen, elektrische auto’s, duurzame bedrijfsprocessen. Dat is nodig en goed. Maar ons energienetwerk stikt. De kabels in de grond kunnen de vraag simpelweg niet aan. Als algemeen directeur bij EPM zie ik dagelijks hoe deze netcongestie de groei van bedrijven en de bouw van noodzakelijke woningen in heel Nederland belemmert, en in Zuid-Limburg is de situatie ronduit nijpend. EPM wil deze situatie verbeteren en kan binnen de energietransitie oplossingen bieden en advies geven.

Elektrische auto’s op diesel en papieren problemen

Het is absurd, maar bedrijven die nieuwe faciliteiten willen bouwen of simpelweg willen uitbreiden, krijgen vaak te horen dat er onvoldoende stroomcapaciteit beschikbaar is. In de praktijk betekent dit soms dat er noodgedwongen een dieselaggregaat geplaatst moet worden, bijvoorbeeld bij een laadstation, om elektrische auto’s van stroom te voorzien. Dat staat haaks op elke duurzaamheidsgedachte en voelt als een stap terug in de tijd.

Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat een groot deel van dit probleem – ik durf wel te zeggen 75 tot 80 procent – een papieren probleem is. Grootverbruikers hebben ooit zware aansluitingen in contracten afgesloten met energieleveranciers. Maar zelfs als zij slechts een fractie (20-50%) van die capaciteit gebruiken, blijft de rest van die capaciteit gereserveerd. De capaciteit die de bedrijven zelf niet gebruiken kunnen zij, samen met de netbeheerders, niet beschikbaar stellen voor anderen. Die capaciteit is dus gereserveerd, maar wordt mogelijk niet benut. Dat remt de groei van heel Nederland af.

Energie oplossingen van EPM

De oplossing vraagt om een integrale aanpak en vooral een andere manier van denken. Als EPM focussen wij op energieopslagsystemen (accu’s), energiemanagementsystemen (EMS) en energiemonitoring. Een slim EMS is een computer die bepaalt wanneer energie van zonnepanelen, het stroomnet of uit de accu moet komen, en zelfs kan handelen op de energiemarkt om de businesscase te optimaliseren. Accu’s kunnen ’s nachts worden opgeladen als de netcapaciteit vrij is en dienen overdag als energiebuffer, waardoor de afhankelijkheid van het overbelaste net afneemt.

Deze nieuwe tak van sport binnen EPM is cruciaal. Het betekent dat wij als installateur veel vroeger aan tafel moeten zitten bij projectontwikkelaars. Als je een gebouw uitgetekend hebt en pas dan ontdekt dat je niet genoeg stroom krijgt, is het te laat. Er is niet zomaar ruimte voor een gigantisch accupakket in een stadscentrum. Door al in de ontwikkelingsfase mee te denken over energiezuinige ontwerpen en de integratie van opslagsystemen, voorkomen we dure aanpassingen en frustrerende vertragingen.

Netcongestie is een feit, gedreven door noodzaak, infrastructurele beperkingen en complexe contracten, maar ook door de broodnodige verduurzaming van onze samenleving. De oplossing ligt niet alleen in het verzwaren van ons netwerk, maar ook in slimmer omgaan met de energie die we hebben en kunnen opslaan. EPM kan hierin een adviserende rol spelen en de oplossingen ook zelf leveren en installeren. We moeten nu handelen. Dat is niet alleen goed voor de projecten van onze klanten, maar essentieel voor de toekomst van ons land.

Quotes

‘’De realiteit is dan soms dat men noodgedwongen een dieselaggregaat moet plaatsen achter bijvoorbeeld een laadstation, puur om elektrische auto’s van stroom te voorzien. Dat staat haaks op elke duurzaamheidsgedachte en voelt als een stap terug in de tijd.’’

‘’Door al in de ontwikkelingsfase mee te denken over energiezuinige ontwerpen en de integratie van opslagsystemen, voorkomen we dure aanpassingen en frustrerende vertragingen.’’