Wist je dat ruim 40% van de ondernemers te maken krijgt met een inbraak in hun bedrijfspand? Een alarmsysteem aanleggen in jouw bedrijfspand helpt inbraak te voorkomen.
Maar, waar moet je op letten bij aanschaf van een alarmsysteem voor het bedrijfspand? Hoe worden inbraakrisico’s bepaald van een bedrijfspand? En is een alarminstallatie bedrijfspand voldoende? Dit zijn vragen dat we beantwoorden in dit artikel.
Inbraken in bedrijfspanden
Ruim 80% van alle inbraken wordt gepleegd door gelegenheidsdieven. Dit zijn over het algemeen dieven die in een straal van maximaal 10 km van het pand wonen.
Gelegenheidsdieven zijn vooral op zoek naar voorwerpen die gemakkelijk mee te nemen en te verkopen zijn.
Het woord gelegenheidsdief zegt het al. Ze maken gebruik van de gelegenheid die zich voordoet. Ze zien bijvoorbeeld losliggende opstapjes, zoals pallets of containers, en openstaande ramen of deuren waardoor ze makkelijk een inbraak kunnen plegen.
De eerste en belangrijkste stap bij inbraakpreventie is dan ook zelf goed opletten of bijvoorbeeld containers vaststaan, ramen en deuren op slot zijn en verlichting rondom het pand. Met andere woorden: geef geen gelegenheid om in te breken.
Je bedrijfspand beveiligen
Je bedrijfspand beveiligen kan op verschillende manieren. Samen kijken we naar de risico’s en hoe we deze kunnen verkleinen. Kies je voor inbraakbeveiliging door EPM? Dan ga je voor een maatwerk oplossing die aansluit bij jouw bedrijfsactiviteiten.
Bij aanleg van een alarmsysteem voor bedrijven letten we bijvoorbeeld op de ligging van het pand en waardevolle spullen die aanwezig zijn.
Alarmsysteem bedrijfspand: wat zijn de mogelijkheden?
Het voorkomen van een inbraak kan door ontdekking op heterdaad of door het signaleren aan de buitenzijde van het pand voordat een inbreker bij de gevel is.
Een alarmsysteem voor een bedrijfspand helpt hierbij. Er zijn verschillende soorten alarmsystemen:
- Bedrade alarmsystemen.
- Draadloze alarmsystemen
- Alarmsystemen met geluidssignalen.
- Camerabewaking.
Om de pakkans te vergroten kun je ervoor kiezen om het alarmsysteem van het bedrijfspand te koppelen aan een particuliere alarmcentrale (PAC). Soms is dit zelfs een verplichting. Bij een (poging tot) inbraak krijgt de alarmcentrale een melding en wordt je direct gebeld of wordt er een alarmopvolging bedrijf ingeschakeld.
Bepalen van de inbraakrisico’s van het bedrijfspand
Het inbraakrisico van bedrijfspanden wordt bepaald door de attractiviteit van de aanwezige zaken en de verzekerde waarde hiervan. De combinatie hiervan bepaalt de Risicoklasse.
Een beveiligingsmatrix geeft voor iedere Risicoklasse de bijbehorende beveiligingsmaatregelen. Te nemen beveiligingsmaatregelen bestaan uit:
- Organisatorische maatregelen (O)
- Bouwkundige maatregelen (BK)
- Elektronische maatregelen (EL)
Eventueel voegen we daar compartimentering (CO) plus meeneem beperkende (ME), alarmering (AL) en reactie (RE) maatregelen aan toe.
Aandachtspunten voor bedrijven:
- Niveau BK3 en BK4 zijn primair bedoeld voor gevelopeningen waarachter zich direct attractieve goederen bevinden;
- Vanaf risicoklasse 3 kan ook ramkraakbeveiliging van toepassing zijn.
Voorwaarden:
(1) Niet voor bedrijven waar niet of nauwelijks sociale controle zal plaatsvinden
(2) Niet bij Zeer Hoge attractiviteit
Welke soorten of type alarmsystemen?
EPM levert zowel bedrade als draadloze alarmsystemen. Wanneer welk systeem kan en mag worden toegepast is vaak afhankelijk of een verzekeraar een alarmsysteem eist. Afhankelijk van de risicoklasse waar het bedrijf in valt, bepaalt of het alarmsysteem bekabeld of draadloos mag worden uitgevoerd
Wanneer er geen eis is van een verzekeraar is het handig om te kiezen voor een draadloze inbraakbeveiliging. Het grote voordeel is namelijk dat draadloze inbraakbeveiliging sneller kan worden aangelegd. Het is immers niet nodig om bekabeling aan te leggen.
De huidige alarmsystemen zijn allemaal voorzien van een IP-aansluiting en een app. Hierdoor is het mogelijk om de alarmsystemen tot en met risicoklasse 2 te bedienen met een app en kunnen er alarmmeldingen worden ontvangen met deze app. Vanaf klasse 3 mag er niet meer met een app worden in- en uitgeschakeld.
Hoe zit het met de koppeling naar een meldkamer?
De keuze om naar een meldkamer door te melden is vrij, behalve wanneer een verzekeraar gezien het risico dit eist. Tegenwoordig worden de doormelding naar een meldkamer uitgevoerd via internet eventueel aangevuld met een GPRS-verbinding. Wanneer geen internet aanwezig wordt alleen via GPRS doorgemeld.
Zijn er maandelijkse kosten bij een alarmsysteem?
In principe zijn er nooit maandelijkse kosten. De kosten voor het onderhoud worden 1 per jaar gefactureerd, hetzelfde geldt voor de doormelding naar een meldkamer
Alarmsysteem kopen of huren?
Ons advies is koop een alarmsysteem als er budget voor is. Waarom? Een alarminstallatie heeft een gemiddelde levensduur van 10 tot 12 jaar. Tel alle kosten voor aanschaf, jaarlijks onderhoud en meldkamer bij elkaar en deel dit door 10 jaar. Het bedrag waar je op uitkomt is vele malen lager dan wanneer je via de bekende bedrijven een alarminstallatie huurt. Als je uitgaat van dezelfde levensduur betaal je voor een huursysteem 3 keer zoveel dan wanneer je het koopt.
Voordelen van een goed alarmsysteem
Een alarmsysteem moet werken wanneer het nodig is en niet onnodig want dat is meestal op een moment dat je aan het slapen of niet thuis bent. Daarom is het belangrijk om een goed en betrouwbaar alarmsysteem dat alleen werkt als er ongewenste personen je pand willen binnendringen.
Jouw veiligheid is onze zorg
Kleine of grote inbraakbeveiligingsinstallaties: wij zorgen voor snelle én slimme oplossingen. Onze dienstverlening en ervaring op het gebied van inbraakbeveiligingsinstallaties is breed ontwikkeld. Als ervaren en erkend installateur werken we uiteraard volgens de hoogste kwaliteitseisen en laatste normen. Na oplevering van de gekozen installatie staan we met onze onderhoudsafdeling voor je klaar!
Laat een reactie achter